Nasze projekty







EFS


W naszej szkole funkcjonują pracownia komputerowa oraz Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej pozyskane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Przydatne

Aktualnie online

> Gości online: 1

> Użytkowników online: 0

> Łącznie użytkowników: 60
> Najnowszy użytkownik: sosna

Nabór

UWAGA TRZECIOKLASIŚCI!
Ruszył nabór do
szkół ponadgimnazjalnych
logowanie odbywa się pod adresem:
www.slaskie.edu.com.pl

Pierwsza pomoc

Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

Brak wiadomości. Może czas dodać własną?

Czas w fotografiiDrukuj

Czas ekspozycji.
W poniższym artykule chcę zwrócić waszą uwagę na czas ekspozycji.
Wcześniej pisząc o przesłonie mówiłem o ilości światła wpadającej przez obiektyw w czasie.



Najczęściej to zbyt długi czas dobrany przez automatykę aparatu, powoduje że zdjęcia są rozmyte.

Jeśli zdjęcia wychodzą rozmyte, możemy zwiększyć ilość światła ( jeśli to możliwe) np. zapalić dodatkowe lampy, lub włączyć lampę błyskową, zwiększyć czułość matrycy np. ze 100 ISO na 400 lub nawet 800.
Czasem jednak nie wystarczy nam że na zdjęciu wszystko będzie wyraźne, wyobraźmy sobie teraz, że chcemy osiągnąć dużą głębię ostrości np. w zdjęciu krajobrazu, lub całkiem małą np. w portrecie.
Jeśli chcemy żeby na zdjęciu było ostre wszystko od pierwszego planu do ostatniego, to ustawiamy wysoką liczbę przysłony np. 13. Wtedy przez mały otwór dostaje się mało światła, musimy więc w jakiś sposób zrekompensować ten niedostatek. Wiadomo że światła ma być tyle ile trzeba, ani mniej ani więcej niż jest nam potrzebne. Tak więc przy przysłonie nr 13 dziurka jest mała i mało światła wpada przez nią, musi więc trwać to odpowiednio długo. Oznacza to dla nas, że musimy w tym czasie zostawić aparat w bezruchu, jakiekolwiek poruszenie spowoduje rozmycie zdjęcia. Oczywiście najczęściej wtedy korzysta się ze statywu, jeśli jednak ktoś go nie ma? Może oprzeć aparat na książkach, murku, pieńku, byleby w czasie robienia zdjęcia nie drgnął nawet o ułamek milimetra. Włączamy samowyzwalacz żeby nie dotykać aparatu gdy będzie fotografował i tyle. Resztę musi wykonać aparat.
Z kolei fotografując z małą głębią ostrości ustawiamy niską liczbę przysłony 2,0 2,8 3,5 oznacza to duży otwór obiektywu, Wpadnie przez niego dużo światła, czas naświetlania powinien być krótki i nie powodować poruszenia. Niekiedy jednak zależy nam żeby wydłużyć czas i zachować małą głębię ostrości. Możemy to osiągnąć przez zastosowanie filtra szarego. Mocuje się go przed obiektywem. To te „magiczne szkiełka” jak nazywa je Karolina. Ograniczają ilość światła wpadającego w obiektyw. Po co wydłużać czas? Żeby np. osiągnąć efekt rozmycia. Chcemy pokazać płynącą wodę, padający śnieg, wiejący wiatr, płomień ogniska.



Z pomocą czasu możemy elementy zdjęcia które są w ruchu rozmyć, lub zatrzymać. tak jak padający snieg na powyższym i poniższym zdjęciu.



czas musimy wydłużyć też aby wykonać zdjęcie nocne.




Oczywiście ktoś powie że przecież jest lampa błyskowa, która pozwala fotografować nocą. Jest to nieprawda wynikająca z niewiedzy. lampa błyskowa nie służy do fotografii nocnej, tylko do rozjaśniania cieni w czasie fotografowania we dnie. spójrzcie na dwa poniższe zdjęcia.



Na zdjęciu pierwszym widzimy członka grupy renaktorskiej (odtwarzającej dawnych żołnierzy) w czasie spożywania kolacji. Pan się ruszał więc wyszedł zamazany, ale stół, lampy, drzewa pozostały nieruchome. Daje to obraz żywego poruszającego się człowieka. Oczywiście nie zawsze chodzi nam o taki rozmyty obraz.




Drugie zdjęcie zrobiłem z użyciem lampy błyskowej, skróciła ona czas naświetlania i zamroziła w ruchu renaktora, ale zobaczcie że tło jest zupełnie nieciekawe, stało się czarne. Dzieje się tak dla tego że światło zostało ograniczone i nie dociera dalej niż do siedzącej postaci. mnie bardziej podoba się pierwsze zdjęcie, Rozmazana postać nie psuje go. widać mundur, nie widać rysów postaci, ale nie jest to portret. Postać jest żywa na zdjęciu. Barwa bursztynowego światła ociepla zdjęcie a głębia dodaje mu trochę tajemniczości.




Wrogiem długich czasów jest tzw szum matrycy. Im większa jest liczba Pikseli, tym większe szumy matrycy. W praktyce uważa się ze liczba 8,5 mln pikseli jest wystarczająca, ale menadżerowie i firmy ciągle zwiększają niestety ilość pikseli bo to dobrze się sprzedaje.



Te małe białe kropki na tle nieba to tzw szum. Ten został już potraktowany programem do odszumiania, bez tego byłoby dużo gorzej. Szum zwykle ma postać różnokolorowych punkcików, obniżają one jakość obrazu na fotografii. Jak widać nie udało mi się go całkowicie usunąć. Warto zwrócić uwagę na to, że szum jest mocno widoczny na ciemnych partiach obrazu, i prawie niedostrzegalny w jasnych.


Oznacza to wysokie szumy matryc zwłaszcza aparatów kompaktowych gdzie matryca cały czas pracuje. Aby zmniejszyć szumy, należy zmniejszyć czułość matrycy. Niestety wtedy zmniejsza się również szansa na zarejestrowanie słabo oświetlonych scen. Zawsze jest coś za coś. Wysoka czułość matrycy oznacza też małą szczegółowość obrazu.

M. Grzyb.
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?